Just Exploring





Little by little we make small things big. Step by step we move forward. Following the right path, the Eightfold path, makes me calm, steady and happy. Did you find yours? Everybody has one, just some must look deeper or look for it longer. Just explore and it will unfold naturally.

Friday, September 07, 2007

Zaciatky na Ashville


Zaciatky na Ashville college

Anglicke stredne skoly su vacsi veget ako u nas, ale nie az tak ako v USA. Je to hlavne koli tomu ze studenti maju vacsiu volbu predmetov, ktore chcu studovat -teda aspon v poslednych rocnikoch, system je tu mierne iny, ale celkovo je to podobne ako u nas. Ucitelia ucia pomerne klasickym sposobom, ale pomerne velky doraz sa kladie na samostatnu pracu studentov a maju k dispozicii neskutocne technicke aj didakticke pomocky, takze celkovy obraz je neporovnatelny s nasim skolstvom. Do skoly chodia 13 rokov, z coho 1-6 je junior school, 7-11 senior school a 12-13 je 6th form. Nieco na styl naseho prveho stupna, druheho stupna spolu s ucnovkou a potom nadstavba na maturitu -v tych prvych rocnikoch sa iba hrajkaju. Dnes som bol na hodine v year 10 a robili tam zlomky!!! To su ziaci vo veku okolo 14-15 rokov!!! idu totiz do skoly ked maju 4 alebo 5. Dost som nechapal. Studenti z hongogu sa totalne nudili a anglicania robili trivialne chyby. Je pravda ze to bolo len opakovanie z minuleho roka, ale aj tak, u nas sa to uci v sedmicke... Bol som vsak aj v year 12 a ty makali na grafickych kalkulackach a z funkcii prave brali vysiu trigonometriu co je secant, cosecant... ja som to na Lewisovi ani nerobil.
Celkovo mam inac pocit ze ma trosku podcenuju, pretoze zatial mam nastarosti iba urobit nastenku "welcome to maths department" a iba chodim na hodiny a pozorujem. Plus ma na intraku zaucaju do tzv. duties, ale zatial ich este nerobim. Je to dost vela checkovania, ziaci maju presny rezim dna v ktorom je urceny aj cas na domace ulohy... ty najstarsi to maju OK, ale ty mladi maju fakt vela obmedzovania. Paci sa mi ze studentov so 6th form zapajaju do skolskych aj internatnych aktivit. Maju pomerne velke prava (hovori sa im Prefects), je to cela hierarchia.

Podmienky pre ziakov aj ucitelov su tu neskutocne. Maximum v triede je 24, ale v skutocnovsti je to 21, priemer je tak 12, mnohe triedy, resp. skupiny maju len 8 ziakov no a minimum je jeden ziak. Je tu jeden asistent na nemcinu (mlady chalanisko) a on ma hodinu iba s jednym ziakom...

Co sa tyka roboty -vacsi veget si ani neviem predstavit. Vsetci su tak busy ze na Nas (spolu s Language assitatmi s ktorymi travim najviac casu) nemaju cas. Ja zatial nemam ani duties na intraku ani timetable v skole. A tak sa snazim si vyplnit cas ako sa da. Na nastenke pracujem uz dva dni a este stale nie je hotova!!! Moc sa mi nechce, ale spravim to. Ovela viac ma bavi chodit na hodiny checkovat ich teaching stile a pomahat ziakom pocas samostatnych prac. Cele to vsak stoji na tom kam pridem. V podstate by som sa kludne mohol zasit niekam do PC room nic nerobi, ale to samozrejme ze nechcem. O samostatnom uceni sa tu este ani nehovori -ze potom neskor. Ono je to asi takto lepsie, lebo sa mozem kludne asimilovat, ale zase na druhej strane dufam ze budem ucit, vsak koli tomu som sem prisiel. Domaci ucitelia inac ucia celkom klasicky tak ako u nas... maju len perfektne podmieky a su (tym padom) ovela milsi aj trpezlivejsi.

Kazde rano tu mame tzv. assembly. Je to mix kazdodoennych oznamov, prikazov a budovanie komunity pomocou spolocnych modlitieb -vsetci musia nahlas spievat, este stastie ze nas je v hale cca 800 a tak sa tam lahko stratrim. Myslim si ze na Lewisovi bolo super ze nikoho nenutili modlit sa. Kto tak citi nech tak robi, ale kto tak neciti a musi tak robit, tak sa vlastne pretvaruje...co nie je zrovna najlepsie.
Dolezity ludia na skole su headmaster (riaditel), senior deputy head (zastupca riaditela) a chaplain (farar) -aj ked toho az tak nevidno. Ja sa najcastesie stretavam s hlavou Maths department a veducim Boarding houses. Najviac casu vsak travim so zahranicnymi asistentami na jazykoch. Headmaster aj deputy head su dost ironicki a conzervativni, ranne kazne su moralisticke a snazia sa byt velkolepe... ale chaplain je v pohode jeho prednasky su celkom k veci. Niekedy je to OK, ba dokonca az super, ale niekedy je to vymivanie mozgov! Alebo moralizovanie. Musim uznat ze sa snazia studentov vychovavat k zodpovednosti, slusnosti a vsetkym ostatnym uslachtilim cielom, ale sposob ako to robia mi moc nepasuje. Je to take zastarale a zkostnatele. Dost sa tu dba na uniformi a celkove vystupovanie, cize stale pocut "uprav si koselu", "zapni si gombik" alebo "nebez". Keby to bol jeden, alebo dvaja ziaci tak si poviem ze to ma zmysel, ale podoba sa to skor na kto z koho, resp. vsak nikto to tak nerobi.

No ale dobre nebudem ohovarat. podmienky su tu uzasne, vysledky ziakov dobre az velmi dobre a aj ich spravanie je dokonale uspokojive (cim nemyslim nasu dvojku zo spravania)
Najvacsia pecka je ich Smart Board. Pocul uz na slovensku, ale videl som to az teraz a sanka mi veru spadla. Vyzera to normalne ako biela tabula, ale funguje to ako pocitacova obrazovka, na ktoru sa projektorom premieta obraz z pocitaca. Daju sa vsak rukami, resp. prstami chytat a presuvat predmety, pohybovat sa vo windows, alebo aj pisat elektronickym perom. Vsetko nakreslene sa da zvecsovat, kopirovat a dokonca aj prehodit do pocitacoveho pisma... a to som to zatial vydel len na jednej hodine, uvideme co vsetko to este dokaze. Take moznosti, to sa nam ani nesniva.

S anglictinou nemam problem, ale ten ich yorksirsky dialekt je dost iny od americkej anglictiny na ktoru su zviknute moje usi, sem tam mi uplne ujde co vlastne hovorili (pri asseblies je to mozno aj vyhoda). Ako domacu ulohu si asi dam prelozenie celeho tohto prispevku...

Byvanie nemohlo byt lepsie. Moj boarding house (vola sa ze Mallinson House) je na skolskej pode cca 7 min. pesi od hlavnej budovi. Dostal som krasny aj ked jednoduchy trojizbovy bytik -kuchyna, obyvacka, spalna, satnik ako polka izby a kupelka. Je v nom zakladne vybavenie a dolu v dome je pracovna a vsetko ostatne co by som len mohol potrebovat. Housemastrova manzelka mi dokonca nakupila aj zakladne veci do kuchyne a dali mi intrakove uteraky. Ranajky, obed, veceru mam vskole... vyzera to ze prachy nebudem mat vobec kde minat. Spolu somnou je tu este jeden house tutor -v pohode chalanisko, hra Ruggby!

Skola je cca 30 min. pesi od centra Harrogate. Este som mesto moc neocekol, zatial som behal len po bankach a job centroch, ale vyzera dost super. Hned som skocil do sekacu aj do antikvariatu... uricite ho podrobim hlbsiemu prieskumu. York a okolie ma caka tiez.

Celkokovo teda, mam sa viac ako fajn, pozdravujem vsetkych ktori ste si precitali tento blog sluziaci skor ako hromadny mail. Dufam ze sa tiez mate super, a ze sa vam dari.



1 comment:

Slavka Vanova a Misko Stanak said...

Iked som videl dlzku tohto mailu, tak ma to neodradilo!:} Vyznelo t, ze to tam je uzasne...musia to byt super zazitky, nove prsotredie, novy ludia...normalne sa mi paci ako hovoris o uceni, mozno budem rozmyslat aj nad touto moznostou:}...tu smart board mame aj my na skole, len ma to nejako neocarilo az tak ako teba, lebo mne to az tak neskutocne neulahcuje robotu.
prajem prijemne pokracovanie pobytu