Just Exploring





Little by little we make small things big. Step by step we move forward. Following the right path, the Eightfold path, makes me calm, steady and happy. Did you find yours? Everybody has one, just some must look deeper or look for it longer. Just explore and it will unfold naturally.

Wednesday, September 19, 2007

dva extremi


Dni si pekne plynu... ani nie prilis rychlo ani nie pomaly, just right! Uz poznam vsetkych 29 chalanov z mojho intraku (Mallinson house) a je tu celkom sranda. Samozrejme ze zatial viem pramalo z ich skutocnych vlastnosti, ale aj prvy dojem je dolezity. Vacsina z nich je z Hong-kongu, pripadne azie hrstka anglicanov, jeden cech a jeden nemec. Dost rychlo vsetci pochytili anglicky typ humoru -najprv ta urazia, pripadne povedia nieco nemiestne, ale vzapeti na to nasleduje I was just kidding. Dost sa tu "dba" na aroganciu a zosmiesnovanie druhych, ale kedze to robia vsetci tak sa proti tomu da rychlo obrnit a jednoducho si na to zvyknut. Tazke to vsak musi byt pre mladych cinanou, ktori sem chodia vo veku 13-14 rokov, ich anglictina je vacsinou velmi slaba, kulturne rozdieli ovela vacsie ako medzi Slovenskom a Anglickom, no a samozrejme ich vek... Asi najlahsia cesta ako to zvladnut je proste pridat sa do prudu a sekat frajera...

Zacal som ucit samostatne. Kvalita niektorych ucitelov na skole nie je bohvie aka a tak som rad ze si mozem robit veci po svojom a nemusim sa iba tupo pozerat ako niekto iny uci -je to sice uzitocne ale nie 20 hod. tyzdenne. Zatial mam na starosti year 10 (cca 15. rokov) a lower 6 (17nast). Ti prvi spomenuti sa mi snazia spravit peklo zo zivota zatial co ti druhy su uplne super.

Desiatakov je v triede 21 co je zhruba max. cislo na skole a sme v malej triede kde sa zmestime len tak tak. Nie je tam Smart board a meotar som dnes utieral od dobre stareho prachu... Pracujem s nimi na Transformaciach (posunutie, otocenie, zvacsovanie...) co je ako stvorene pre Smartboard, ale prave ja ju nemam. Zatial co v niektorych inych triedach sa ani nepouziva, pripadne sa pouziva len na normalne pisanie. Detska kecaju kedy mozu, uz som zopar poslal za dvere, davaja zostavaju zajtra "poskole" (Cez prestavku budu upratovat triedu) a jeden dostal green slip co je celkom seriozny zapis. Celkovo sa snazia robit vsetko co najpomalsie. Niekedy mam pocit ze nerozumeju ani jednoduchemu zapisu prikladov z knihy na ktorych maju pracovat (176/2,3). Vstupny test dopadol velmi slabo, neviem ci koli ich neznalosti, alebo nezaujme... Ich pristup je proste mam v pazi. Mna to neustale utisovanie a upozornovanie vyvadza z rovnovahy, neviem sa sustredit, bud robim chybi v matike alebo v anglictine, ziaci maju z toho zmetok a hodina je proste zabita.

Uplny kontrast je lower 6 (year 12). Tych mam v triede 11 je to uz vyber studentov ktori robia A-level maths (ekvivalent nasej maturity). Nie len ze su velmi bystri a chapavi (samozrejme ze nie vsetci), ale maju aj zaujem a da sa snimi perfektne diskutovat. Najdolezitejsie je proste ze sa pytaju ked nerozumeju, a pocitaju ked im dam zadanie. Niektore triky a finty sa tu ucia inac, takze vela krat si v podstate vymiename sposoby riesenia prikladov. Studenti maju prirodzeny respekt a zdravy zaujem. Po kazdej hodine som doslova ocareny a z triedy odchadzam s krasnym povznasajucim pocitom. Mam totiz dostatok kludu na to aby som veci mohol dobre vysvetlit, tym padom ziaci chapu co sa deje, za cim nasleduje ich samostatna praca a tym padom sa stiha spravit vsetko co sa ma. Proste radost ucit!

S tym prvym pristupom som sa uz stretol aj na slovensku takze si myslim ze som schopny to zvladnut aj ked tu som samozrejme ze vo vacsej nevyhode -nie len koli jazyku a tomu ze som cudzinec, ale aj koli mojmu postaveniu na skole -som len akysi asistent... Ten druhy pristup je pre mna zatial skoro uplne novy. Som si isty ze by som podobne nieco zazil vo 4-taku a 5-taku na seminaroch aj na Lewisovi, pretoze mnohi ziaci tam boli super, ale ucil som tam iba nizsie rocniky a tak sa to az to takychto krasnych extremov nevysplhalo.

2 comments:

Anonymous said...

good luck, janci :)))

Slavka Vanova a Misko Stanak said...

Tomu ver ze by ta to bavilo s nami:}
my sme boli tiez niekedy pekny kvitkovia bez zaujmu, dufam ale ze nie az taky extrem...!