Just Exploring





Little by little we make small things big. Step by step we move forward. Following the right path, the Eightfold path, makes me calm, steady and happy. Did you find yours? Everybody has one, just some must look deeper or look for it longer. Just explore and it will unfold naturally.

Sunday, January 27, 2008

Anglicke skolstvo


Stale som este nepisal o agnlickom skolskom systeme... na zaciatku som toho moc nevedel, neskor sa mi to zdalo prilis nudne. Teraz - ked sa nic extra nove a zaujimave nedeje - aj tato tema je dobra! A hlavne som zistil, ze nie je skola ako skola. Celkovo sa sice na seba podobaju, ale po precitani si emailu od Martiny som zistil, ze na juhu Londyna maju trocha ine pomenovania aj organizaciu. U nas je to vzdy rovnako: zakladka, stredna a vyska. Sem tam sa vyskytne osemrocne gymnazium, ale to je asi tak vsetko. Tu tych nazvov maju viac!

Celkova struktura:
Skolstvo zacina v Pre-prep, ktora prijima deti od 2 rokov. Je to vsak skor skolka, aj ked trochu viac sofistikovana. Skolopovinnost si deti musia plnit uz od 4-5tich rokov nastupom na Junior school. Ta ma rocniky od 1 po 6. Potom deticky spravia mini prijimacky na druhy stupen, ktory sa vola Senior school, ale rocniky sa pocitaju dalej: od 7 po 11. Potom opat prijimacky tentoraz na 6th form, co su posledne dva rocnky cize year 12 a 13, ale skor su zname ako lower 6 a upper 6. Ja posobim na Senior school a Sixth form. Tie su fyzicky v jednej budove (aj ked s tromi pavilonmi) zatial co Junior school aj Pre-prep su extra budovy. Spolu so sportcentrom, 4mi internatnymi budovami a zopar rugby ihriskami a obrovskymi travnikmi tvoria cely areal skoly.
Organizacia skolskeho roka:
Celkovo je rok rozdeleny na 3 "terms", cize tri trimestre: autumn, easter a summer term. Kazdy term ma dost odlisnu dlzku - od 5 po 8 tyzdnov. Kazdy z nich ma uprostred prazdniny zvane Half-term a na konci End term holidays, aj ked tie su skor zname ako Vianoce, Velka noc a Letne prazdniny. Half-term je na nasej skole vzdy tyzden, ale na inych skolach aj dva. Spolu je to spusta prazdnin. Podme pocitat: 3 tyzdne z troch Half-termov, 3 tyzdne na Vianoce, 3 tyzdne na velku noc!!!! a 6-7 tyzdnov letne prazdiny. To je zhruba 15 tyzdnov. U nas je to 12, pokial si dobre pamatam... ci?

Jeden den:
No, ale oni si to pekne dobehnu cez den. Ten totiz zacina 8:35 am rannou registraciou ziakov a konci o 4pm. Kazde rano okrem stredy sa cela skola stretne v hlavnej hale na morning assembly (ranne zhromazdenie) co je 15 minutovy mix modlitieb, spevov, prednasok a skolskych oznamov. Niektore assemblies su super - o Afrike, triedeni odpadov, alebo zabavno-naucne mini divadelne predstavenia. Mnohe su vsak straaaaasneeeee nudneeee a moralisticke.Hodiny maju 40 min. Prve tri vsak idu bez prestavky, takze v realite maju 35, niekedy len 30. Po tretej hodine je ranna prestavka - pre ucitelov kavicka, cajicek, kolaciky a ovocie. Potom dalsie dve hodiny bez prestavky a potom hodina a stvrt na obed. Maju to dobre zorganizovane: na obedy sa chodi podla rocnikov na predpisany cas. Po obede su dalsie tri hodiny bez prestavky. Okrem 6th formerov ziaci nemaju volne hodiny, cize kazdy den 8 hodin, co je do tyzdna 40, vsakze... nasi ziaci sa stazovali ked mali 33...Vynimkou tohto uniformneho rozvrhu je streda. Rano je namiesto assembly stretnutie s tutorom, pripadne v ramci school house. Tiez po obede su 6th formeri na aktivitach -cize games. Tu si mozu zvolit brutalne veci - od klasiky ako rugby, basket, hokej az po exotiky ako bojove umenie, lezenie ci lukostrelba! Tipnite si, kde som ja?! Easy...

Znamkovanie:
No toto je kapitolka, ktoru este ani ja poriadne nechapem. Samozrejme, ze len kvoli tomu, ze nie som poriadne zapojeny do celeho systemu. Ziaci sice dostavaju reporty tak raz za term, ale o nejakej alternative nasho vysvedcenia som este nepocul. Co som si vsak vsimol hned na zaciatku bolo, ze tu vobec nefrcia na znamkach ako my. Testy su davane z hora – v ramci celeho departmentu, takze sa skoro pravidelne stava, ze niektore skupiny, zopar otazok z testu, ani nebrali. Maju prepracovany system pochval - od malych merrit sticker po vacsie yellow slips az po bronzove, strieborne a zlate certifikaty... A v podstate az do sixth form na tom celkom seriozne slapu. Akoze su sem tam male quizy, ale vobec nie v takej miere ako to bolo u nas. Maju tiez program AimHigh (ako GradePro na Lewisovi), ale nepozeral som sa donho. Co som si vsak vsimol, ze dolezita sucast reportu je ustne hodnotenie. Nuz to je vsetko pekne, ale podla mna hlavny dovod preco su taki neznamkofilni je, ze sa tu neda prepadnut. Znamky maju klasika od A po E, ale to si vsetko prospel... potom este je U akoze Unclassified. Co znamena, ze si to tak pokaslal(a), ze ti nemozu dat znamku... Ale aj ked to ako pokasles, maximalne tak prejdes do nizsej skupiny - maju tu Top set... az bottom set, podla urovne schopnosti... Ale do dalsieho rocnika prejdes. Inac tieto sets su super vec! V kazdom predmete su 4 ci 5 setov od najlepsich po najhorsich, cize triedy v nasom zmysle slova neexistuju, pretoze ziaci su v podstate na kazdej hodine v inom sete - aj ked vacsinou sa ti dobri drzia v setoch 1, 2, vo vsetkych predmetoch ako aj slabsi... Ucit bottom set je sice utrpenie, ale aspon vies, ze to su ti, ktorych napr. matika nebavi a v podstate s nou nechcu mat nic spolocne. Cize moc nevadi, ze sa ide pomaly - teda straaaasnnneee pomaly. Avsak top set slapu o sto sest a su fakt dobri - to je zasa uplna radost ucit.
Jedine v 6th form sa moze stat, ze pokial ziak nespravi skusky, tak mu "odporucia" zopakovat si rocnik... cize prepadak, ale takeho tu poznam jedneho jedineho!No a percenta? Az mi je to trapne, ja som si tak zvykol na tie na Lewisovi, ze toto je uplne pod uroven: A: 100 - 80% !!!!! B: 79 - 60%, C: 59 - 50, D: 49-40, E:39-30% a U je vsetko pod... Na com tu vsak slapu, su certifikaty. Prvy maju sancu ziskat na konci Senior school, cize v year 11. Oficialne sa to vola General Certificate of Secondary Education, ale vsetci o nom hovoria ako o GCSE. Ziaci pisu testy z 11tich predmetov!!!, ale celkova uroven je priemerna, dokonca anglicki ucitelia hovoria, ze v porovnani s A2 az prilis lahka.V sixth form maju ziaci Advanced Subsidiary, cize AS na konci lower 6 a potom hlavny a najdvolezitejsi A-level, resp. Advanced level, alebo A2. Pracoval som so ziakmi, co si opravovali minulorocne znamky ako aj s tohtorocnymi aplikantmi na oboch a je to minimalne na urovni nasej maturity ak nie viac! Takze celkovo za nami urcite nezaostavaju, skor naopak!Na zaver hodnotenia len jedno: je nehorazne pozitivisticke. V tomto sa na nich urcite nechytame. Kazda spravna odpoved je vyzdvihovana a vychvalovana klasickym "well done", alebo inou alternativou, pricom nespravna odpoved je skor odsunuta na stranu niecim ako "good effort", alebo "good idea". Zasnem a ucim sa kazdy den!

Hierarchia studentov:
Toto je parketa, ktora je u nas uplne neznama. Studenti maju podla rocnikov rozne privilegia a zaroven aj povinnosti. Na internate sa to odraza casom vecierky a sluzbami. Ti mladsi idu do postele skor, maju viac organizovany cas a robia trochu horsie sluzby - aj ked ziadna sikana! Ti starsi maju ovela viac volna aj slobody, ale zato aj viac zodpovednosti. Sixth formeri pomahaju s budickom a tick off (kontrola ziakov). Spomedzi upper six je na skole vybrany zhruba 30 "super studentov," ktori nosia cervene kravaty a tak sa volaju red tie. Ti maju dozor na chodbach, dbaju na to, aby vsetci ostatni nosili spravne upravene uniformy a aby sa nachadzali tam, kde sa nachadzat maju. Celkovo su dost respektovani a co je super, nie su to len jednickari! Skor take silne, moralne osobnosti skoly. A potom su hlavni studenti cize Head of school (pozor nie Headmaster) a Deputy Head a na internate mame Head of House. Ti maju najviac zodpovednosti a pomerne vyznamne pomahaju ucitelom - ich hlavna napln "prace" je organizovat red tie duties, ale maju aj silne slovo, co sa tyka akejkolvek skolskej akcie...

School house:
Na zaver len zmienka o rozdeleni studentov do school house. Pre Harry Poterovcov nic nove, ale priznam sa ja to moc nevnimam. My mame na skole styri domy s nazvami, ktore doteraz poriadne neviem. Studenti su do nich zaclenovani pomerne nahodne. Hlavny zmysel? Sutazenie a podporovanie sa... napr. tento tyzden bude house drama: kazdy house si pripravil divadelne predstavenie a v piatok bude divadlo!


Tak dufam, ze to nebolo prilis nudne... ale verim, ze sa najdu ludia, ktorych to zaujima.

1 comment:

Unknown said...

nahodou to nudne nebolo, je zvlastne a ide mi to uz na nervy , ze v nazve skoly aj pre technicke smery aj humanne su debilne nazvy po niekom, blavajs nejaky, nazov mestecka ci dediny, proste bla bla bla college, no a co ? ten ich system ma velke diery, skoda ze studenti sa nestazuju, ze vyndem zo skoly a hov... viem, ja by som chcel chodit do skoly ako sa v ich brajgeli da vyznat ? nazov skoly, tam vobec neni ukotvene co sa tam studuje naco je zamerana , manchester college, tu je halda odborov, som starsi a komunisticky system bol system, vela veci viac fungovalo, teraz je to sam spadni do blata a potom uvidis, dobre soi tto inak napisal aspon clovek vie aok to tam chodi. diky.